Alexandru Tzigara-Samurcaș
(1872-1952)
istoric de artă, muzeolog, profesor la Catedra de Istoria Artelor de la Facultatea de Filosofie și Litere a Universității din București (1911), fondator al Muzeului Național „Carol I” (numit în epocă „Muzeul de la Șosea”, instituție continuată astăzi de Muzeul Național al Țăranului Român)
*
Bibliografie
Tzigara-Samurcaș Alexandru, Arta publica, București, 1906.
Tzigara-Samurcaș Alexandru, Biserica din Filipestii de Pădure, București, 1908.
Tzigara-Samurcaș Alexandru, Ce se întelege azi prin archeologie, București, 1908.
Tzigara-Samurcaș Alexandru, Arta în România, București, 1909.
Tzigara-Samurcaș Alexandru, Biserica Episcopala din Curtea de Arges, București, 1913.
Tzigara-Samurcaș Alexandru, Congresul de istoria artei din Stockholm si oportunismul ocult al d-lui G. Oprescu, București, 1933.
Tzigara-Samurcaș Alexandru, A. Obobescu, București, 1935.
Tzigara-Samurcaș Alexandru, Arcul de Triumf, București, 1935.
Tzigara-Samurcaș Alexandru, Catalogue de la section d’art paysan, București, 1937.
*
Despre Alexandru Tzigara-Samurcaș
Alexandru Tzigara-Samurcaş , născut la 23 martie/4 aprilie 1872 în Bucureşti, în suburbia Batişte [1], decedat în data de 1 aprilie 1952 la Spitalul Filantropia [2] din cauza unei embolii, a fost, timp de câteva decenii, o personalitate complexă şi o figură de prim plan a vieţii culturale româneşti. Pe linie maternă, Alexandru Tzigara-Samurcaş provenea dintr-o familie de boieri care își avea originea în Constantinopol și era cunoscută mai ales datorită negoţului cu blănuri de samur („samurcaş” în limba turcă însemnând ,,sprânceană din blană de samur”).
Pe linie paternă este de origine albaneză [3].
În 1880, la vârsta de 8 ani, este introdus de către unchiul său, Ion Samurcaș, la Pensionul Schwitz, cea mai bună şcoală de la vremea respectivă, care i-a oferit tânărului o experiență amară, după cum își amintește în capitolul al IX-lea (Închisoarea de la Pension) din primul volum al memoriilor sale [4]. Ulterior, tânărul Tzigara-Samurcaș a urmat Gimnaziul „Mihai Bravul” și Liceul „Matei Basarab” din București [5], obținând certificatul de absolvire cu media de promovare 7,60 și 8,92 la purtare! A avut totuși posibilitatea să se înscrie la examenul de bacalaureat, după care a urmat studiile universitare la Secţiunea istorie a Facultății de Litere și Filozofie din București. A fost, încă din timpul studiilor, angajat de către G. Tocilescu, profesorul său de Istorie Antică, drept „custode preparator” la Muzeul Naţional de Antichităţi, din 1892 până la demisia acestuia în 1896 [6]. Ulterior, cu sprijinul lui Al. Odobescu, Tzigara-Samurcaş a obţinut o bursă în străinătate, ,,cu scop de specializare în partea tehnică a lucrărilor muzeografice” [7]. Pe parcursul studiilor în străinătate, la München şi Berlin, tânărul a ținut legătura prin corespondență cu maestrul Odobescu, iar în 1896 și-a susţinut doctoratul, intitulat Simon Vouet, pictorul lui Ludovic al XIII-lea, la München, în faţa comisiei prezidată de decanul prof. dr. I. Frederich. Astfel, a obţinut titlul de doctor în filosofie, specialitatea istoria artei [8]. A mai rămas în Germania pentru a lucra câteva luni la Berlin, la Direcția generală a muzeelor regale, sub conducerea lui Wilhelm von Bode. În anii următori a realizat numeroase vizite de studii în Franța, Germania și Italia. La întoarcerea în ţară, a demisionat de la Muzeul Naţional de Antichităţi din cauza unui conflict cu Grigore Tocilescu şi a optat pentru continuarea studiilor în Franţa şi Germania, având ca preocupare și interes muzeografia. După finalizarea studiilor, a lucrat la Fundaţia Universitară „Carol I“din București şi a susţinut cursul de estetică şi istoria artei la Şcoala de Arte Frumoase. A publicat o multitudine de articole, între care amintim ,Redeşteptarea artei naţionale, în revista „Albina” din 28 octombrie 1901, care reprezenta o pledoarie în favoarea mişcării artistice şi pentru înfiinţarea unui muzeu naţional, și Suntem vrednici de un muzeu național, în „Viața românească” (1908) [9]. Pe lângă numeroasele articole și studii Tzigara-Samurcaș a publicat o succesiune de lucrări ample cu scopul sprijinirii activităților artistice: Discuțiuni in jurul arheologiei, publicată la Editura Minerva în 1910 [10], Arta publică (1906), Rumänische Volkskunst (Artă populară românească) în 1911, Casa românească de la Roma (1912), unele dintre acestea fiind tipărite chiar în străinătate, precum studiul său scris în limba germană, Denkmalpflege in Rumänien (Conservarea istorică în România) care a văzut lumina tiparului la Karlsruhe [11]. În aceasta perioadă, a început studiile despre arta populară românească, a prezentat comunicări despre aceasta în străinătate, a vizitat Bulgaria și Serbia pentru a se documenta asupra influențelor culturale și artistice reciproce. La 1 octombrie 1906 a fost numit director al Muzeului de etnografie, de artă națională, artă decorativă și industrială pe care l-a și fondat. Doi ani mai târziu, Tzigara-Samurcaș a fost implicat în procesul de catalogare și conservare al operelor lăsate de pictorul Theodor Aman și a devenit director al Muzeulul Aman pentru câteva luni, sub conducerea sa deschizându-se porțile pentru vizitatori pentru prima dată [12]. Un an mai târziu a organizat Secția românească la Expoziția internațională de artă populară de la Berlin, aceasta fiind prima participare expozițională internațională a artei populare românești. În 1910 a participat la organizarea Expoziției de industrie casnică și vânătoare la Viena și a ținut conferința Arta populară românească. Din 1911 a fost profesor de istoria artei la Facultatea de Litere și Filozofie a Universității din București până în 1926, an din care a predat istoria artei la Universitatea din Cernăuți. În 1912, Al. Tz.-Samurcaș a fost decorat cu medalia Bene Merenti a Regatului României pentru servicii în cultură [13]. În perioada în care România a participat la Primul război mondial (1916-1918), Tzigara-Samurcaș a fost reprezentant al Casei Regale și administrator al Domeniilor Coroanei din România ocupată [14] și prefect de poliție al Capitalei în timpul ocupației germane [15]. Activitatea sa din această perioadă a fost contestată însă după război, fiind acuzat de cooperare cu germanii [16].
În perioada 1924- 1929, Tzigara-Samurcaș a publicat în revista „Convorbiri literare”, devenind ulterior director al publicației. A fost membru corespondent al Academiei Romane și a participat la expoziţii atât în țară, cât şi în străinătate. În întreaga perioadă interbelică s-a implicat în organizarea unor expoziții de artă populară românească și a pavilioanelor românești la expoziții internaționale [17]. Chiar și în timpul celui de-al Doilea Război Mondial, Tzigara-Samurcaș a întreprins o amplă activitate științifică însă, datorită contextului politic instalat după finalizarea războiului, cariera şi viaţa acestei personalități au luat o turnură tragică , fiind înlăturat de la conducerea muzeului pe care îl fondase [18]. Nu în ultimul rând, a fost evacuat din casa pe care o construise și târât prin tribunale de către foști subordonați. Astfel, bolnav şi umilit, moare la 1 aprilie 1952 la Spitalul Filantropia din cauza unei embolii şi este înmormântat la Cimitirul Bellu.
Alexandru Tzigara-Samurcaș nu a fost un om de cultură oarecare. Educat și format special pentru muzeologie la München și Berlin, având ca modele culturale și științifice cei mai apreciați specialiști în domeniu ai vremii, precum Ernst Curtius sau A. Furtwängler (tatăl compozitorului și dirijorului cu același nume) [19], și analizând întreaga sa carieră și operă literară, putem afirma că el este prin excelență făuritorul, atât conceptual, cât și defacto, al instituției moderne a Muzeului în România. Cu toate acestea, nu s-au păstrat monumente, statui și nu s-au organizat comemorări îndeajuns de marcante pentru meritele sale. În cadrul actualului Muzeu al Țăranului Roman de pe strada Monetăriei din București, el nu beneficiază decât de un înscris de subsol pe o placă de marmură și de câteva fundații culturale ce îi poartă numele.
1 Podgoreanu A., Costache G., Goata C., Stoicescu L., Alexandru Tziagara-Samurcas 1872-1952: biobibliografie adnotata, Bucuresti, Ed. Biblioteca Centrala Universitara, 2004, p. 24.
2 Ibidem, p. 96.
3 Ibidem, pp. 22, 23.
4 Alexandru Tzigara Samurcas, Memorii, vol.I, Bucuresși, Ed. Grai si Suflet-Cultura Națională, 1991, pp. 43-48.
5 Podgoreanu A., Costache G., Goata C., Stoicescu L., op. cit., p. 26.
6 Alexandru Tzigara-Samurcaș, Lupta unui octogenar, vol. 2, București, Ed. Vitruviu, 2008, p. 26.
7 Podgoreanu A., Costache G., Goata C., Stoicescu L, op. cit, p. 27.
8 Ibidem, p. 27.
9 Podgoreanu A., Costache G., Goata C., Stoicescu L., op. cit., p. 43.
10 Ibidem, p. 44.
11 Nichifor Crainic, Al. Tzigara Samurcaș, în „Luceafărul”, nr. 9, 1914 , p. 266,
https://documente.bcucluj.ro/web/bibdigit/periodice/luceafarul/1914/BCUCLUJ_FP_280091_1914_013_009.pdf
(accesat 11.07.2022).
12 Ibidem, pp. 258-265.
13 L. Nastasă, Suveranii universităţilor româneşti. Mecanisme de selecţie şi promovare a elitei intelectuale, Cluj-Napoca, Ed. Limes, 2007, p. 134.
https://www.academia.edu/16269554/_Suveranii_universit%C4%83%C5%A3ilor_rom%C3%A2ne%C5%9Fti_M ecanisme_de_selec%C5%A3ie_%C5%9Fi_promovare_a_elitei_intelectuale_Cluj_Edit_Limes_2007 (accesat 11.07.2022).
14 Alexandru Tzigara Samurcas, Memorii, vol. II, București, Ed. Grai și Suflet-Cultura Națională, 1991, p. 160. 15 Ibidem, p. 165.
16 Lucian Boia, „Germanofilii”. Elita intelectuală românească în anii Primului Război Mondial, București, Ed. Humanitas, 2010, p. 104.
17 Podgoreanu A., Costache G., Goata C., Stoicescu L., op. cit., pp. 63-86.
18 Alexandru Tzigara Samurcas, Memorii, vol. V, , Bucuresti, Ed. Grai și Suflet-Cultura Națională 1991, pp. 193-197.
19 Podgoreanu A., Costache G., Goata C., Stoicescu L., op. cit., p. 29.
Bibliografie
Tzigara-Samurcaș, Alexandru, Memorii, vol. I-V, București, Ed. Grai și Suflet-Cultura Națională, 1991.
Tzigara-Samurcaș, Alexandru, Lupta unui octogenar, vol. 2, București, Ed.Vitruviu, 2008.
Podgoreanu A., Costache G., Goata C., Stoicescu L., Alexandru Tzigara-Samurcaș 1872-1952: biobibliografie adnotată , București, Ed. Biblioteca Centrală Universitară, anul?
Crainic, Nichifor, Al. Tzigara-Samurcaș, în „Luceafărul”, nr. 9, 1914,
https://documente.bcucluj.ro/web/bibdigit/periodice/luceafarul/1914/BCUCLUJ_ FP_280091_1914_013_009.pdf(accesat 11.07.2022).
Nastasă, L., Suveranii universităţilor româneşti. Mecanisme de selecţie şi promovare a elitei intelectuale, Cluj-Napoca, Ed. Limes, 2007,
https://www.academia.edu/16269554/_Suveranii_universit%C4%83%C5%A3ilor _rom%C3%A2ne%C5%9Fti_Mecanisme_de_selec%C5%A3ie_%C5%9Fi_promovare_a_elitei_intelectuale_Cluj_Edit_Limes_2007 (accesat 11.07.2022).
[Ruxandra Necula]
*
Expoziția digitală MemoriaUniversitară@CimitirulBellu prezintă modul în care s-a păstrat memoria mai multor personalități ale istoriei universitare din România în Cimitirul Bellu.