Schimbarea regimului politic a deschis posibilitatea muncitorilor de a adresa liber cererile lor în funcție de problemele care puteau apărea și a recurge inclusiv la greve. Pe de altă parte, la începutul anului 1990, puține lucruri se puteau schimba atât de repede. De aceea, în documentul selectat, care prezintă situația de la Oltcit din luna martie 1990, observăm probleme pe care întreprinderea le avea, menționarea unor vechi structuri organizatorice înființate înainte de 1989, dar și caracteristici ale noului cadru economic care începea să se contureze.
„Ieri, 28 martie a.c., sindicatul liber de la «Oltcit» Craiova a organizat o grevă de avertizare de 8 ore în stil japonez, cu banderole la mână. Domnul inginer Marian Miclici, președintele sindicatului liber la «Oltcit», ne-a prezentat revendicările salariaților din această mare întreprindere craioveană: «Este vorba de a atrage atenția opiniei publice, a furnizorilor de piese de schimb din țară asupra problemelor cu care se confruntă Oltcit-ul, cu asigurarea reperelor deficitare, mai ales cu baterii, faruri, bandouri și buclieri.
Totodată, se solicită obținerea și acordarea de credite garantate, atât de partea română, cât și de partenerul străin, pentru a se asigura astfel demarajul uzinei, avându-se în vedere un nou produs; asigurarea autonomiei reale și depline privind aprovizionarea bazei materiale, desfacerea și gestiunea conform statutului de societate mixtă, retragerea mandatelor a doi acționari români actuali, Centrala Industrială pentru Autoturisme și ICE Autodacia, care pentru Oltcit prezintă concurență și înlocuirea lor cu banca de comerț exterior și principalii furnizori români de piese și materiale; aprobarea mandatului general Oltcit pentru facilitarea negocierilor cu alte firme constructoare de automobile din lume; garantarea siguranței locurilor de muncă pentru cei 5500 salariați ai societății mixte Oltcit, dintre care unii au fost formați în uzinele Citroen din Franța; Sindicatul liber Oltcit se pronunță în mod hotărât împotriva ideii de etatizare a întreprinderii, idee pe care o consideră aberantă și contra intereselor actuale ale economiei românești; primirea la primul ministru al guvernului, în prezența miniștrilor interesați, a delegaților Oltcit, formată din reprezentanți ai societății mixte Oltcit și ai conducerii administrative».
Acțiunea grevistă s-a încheiat la ora 16, printr-un miting organizat în fața pavilionului central al întreprinderii.
Dacă nici după această acțiune grevistă guvernul nu va întreprinde nimic pentru rezolvarea problemelor uzinei și ale personalului român, în data de 2 aprilie a.c., Sindicatul liber Oltcit va organiza o acțiune de protest împotriva guvernului, acțiune ce va consta într-o caravană de aproximativ 400 de autoturisme personale, cu circa 2000 de salariați, caravană ce va pleca la orele 7,00 de la sediul Oltcit din Craiova și care va avea ca punct terminus Piața Victoriei din București.
Emilian Rouă”.
Sursa: „Adevărul”, 29 martie 1990, p. 3.