„REGULAMENTUL
FACULTĂȚII DE ȘTIINȚE
TITLUL I
Impărțirea Facultății în secțiuni, grade și diplome
Durata cursurilor
Art. 1. – Facultatea de științe cuprinde următoarele secțiuni :
a) Secțiunea de științe matematice.
b) Secțiunea de științe fizico-chimice.
c) Secțiunea de științe naturale.
d) Secțiunea electrotechnică.
e) Secțiunea chimie industrială.
f) Secțiunea chimie agricolă și alimentară.
Art. 2. – Facultatea de Științe eliberează diplome de licență generală, diplomă de inginer electrician, diplomă de inginer-chimist, (specialitatea e sau f.), diplome de doctorat și certificat de audiență.
Art. 3. – Diplomele sunt concepute în numele M. S. Regelui și vor purta semnăturile Ministrului Instrucțiunii. Rectorul Universității, Decanul Facultății, precum și sigiliile Ministerului Instrucțiunii și al Universității. In diploma de licență se va menționa specialitatea secțiunii.
In diploma de inginer se va menționa secțiunea și specialitatea ; și va purta semnătura directorului institutului respectiv. In diploma de doctorat se va arăta felul licenței precum și specialitatea în care s’a trecut doctoratul.
Certificatele de audiență sunt date în numele Universității și vor purta semnăturile Rectorului, Decanului și profesorului respectiv. In ele se va menționa cursul urmat și nota dată.
Art. 4. Durata învățământului pentru gradul de licență este de cel puțin trei ani ; iar pentru gradul de inginer cel puțin patru ani. Pentru doctorat durata studiilor este de cel puțin doi ani, de la obținerea titlului de licențiat sau de inginer.
TITLUL II
Materiile predate la Facultatea de Științe
Art. 5 – Materiile predate în Facultatea de Științe sunt :
I. Secția științelor matematice
a) Algebra superioară și teoria numerilor.
b) Geometria analitică.
c) Geometria proectivă (geometria descriptivă și aplicațiunile ei).
d) Calculul infinitesimal (diferențial și integral).
e) Teoria funcțiunilor.
f) Mecanica.
g) Astronomia.
II. Secțiunea de științe fizico-chimice
a) Matematici generale.
b) Fizica generală.
c) Aplicațiunile căldurii și ale electricității.
d) Chimia generală (anorganică, organică și analitică).
e) Chimia aplicată (agricolă, technolologică și alimentară).
f) Cristalografia și mineralogia.
III. Secțiunea de științe naturale
a) Fizica generală.
b) Chimia generală.
c) Chimia fiziologică.
d) Mineralogia și petrografia.
e) Morfologia animală.
f) Fiziologia animală.
g) Morfologia vegetală și Botanica descriptivă.
h) Fiziologia vegetală.
i) Geologia.
j) Paleontologia.
k) Zoologia descriptivă.
IV. Secțiunea chimie industrială
a) Matematici generale.
b) Fizica generală.
c) Mecanica.
d) Chimia anorganică, organică și analitică.
e) Desen industrial.
f) Geometria descriptivă.
g) Mineralogia (cristalografia și petrografia).
h) Chimia aplicată (technologică, agricolă și alimentară).
i) Motori termici și mașini cu aburi.
j) Rezistența materialelor și statistica grafică.
k) Technologia materialelor.
l) Descrierea și construcția aparatelor din industria chimică.
m) Legislație industrială și economie politică.
n) Construcțiuni civile.
o) Geologia generală.
p) Termodinamica și electricitatea.
V) Secțiunea electrotechnică
a) Matematici generale.
b) Fizica generală.
c) Mecanica.
d) Chimia generală.
e) Desen industrial.
f) Geometria descriptivă.
g) Technologia materialelor.
h) Elemente de mașini.
i) Electricitate generală.
j) Măsuri electrice.
k) Rezistența materialelor, statica grafică.
l) Electrotechnica generală (curent continuu și alternativ).
m) Utilizarea energiei electrice.
n) Hidraulica.
o) Incercări de mașini electrice.
p) Motori termici și mașini cu aburi.
q) Construcțiuni civile.
r) Centrale electrice.
s) Distribuția energiei electrice.
t) Tracțiunea electrică.
u) Legislație industrială.
v) Telegrafie telefonie, T. F. F.
x) Termodinamica și elecricitatea.
Materiile enumărate mai sus cuprind cursurile profesare acum în facultate.
Art. 6. – Asupra materiilor predate în facultate se vor face cursuri publice, conferințe, seminarii, lucrări practice în laboratoare și institute și excursiuni științifice.
Art. 7. – Fiecare din cursurile Facultății va putea fi predat de unul sau mai mulți profesori titulari, profesori agregați, ajutați de personalul necesar: conferențiari, șefi de lucrări, asistenți, etc.
Conferințele cari cuprind exercițiile și colocviile făcute cu studenții asupra materiei cursului vor fi conduse de profesori titulari, profesori agregați sau conferențiari în seminariile Facultății.
Lucrările practice se vor face în instituțiile și laboratoarele Facultății conform regulamentelor speciale sub supravegherea profesorilor, directori de drept ai laboratoarelor respective. Excursiunile științifice se vor face după propunerea și sub conducerea profesorilor respectivi.
Art. 8. – Programul de împărțirea materiilor pe zile și ore pentru cursuri, conferințe sau lucrări practice se fixează de către consiliul Facultății la începutul fiecărui an școlar. Acest program orar se imprimă și se afișează în localul Facultății și în toate institutele și laboratoarele sale.
Art. 9. – Cu ocaziunea stabilirii programului orar, consiliul Facultății după înțelegerea intervenită între doi profesori titulari, profesori agregați și conferențiari de aceiași specialitate, va putea însărcina pe unul din ei cu profesarea unei părți din curs sau a unui curs întreg, făcând parte din catedra celuilalt și reciproc.
Asemenea însărcinare se dă numai un an școlar. Ea poate fi reînoită la începutul fiecărui an.
Art. 10. – Numărul orelor de curs, conferințe și lucrări practice ale fiecărei materii se vor stabili la finele fiecărui an școlar de consiliul profesoral pentru anul școlar următor, după nevoile fiecărei secțiuni.
Art. 11. – Anul școlar începe la 1 Octombrie și se termină la 30 Iunie. El se împarte în două semestre : semestrul de iarnă dela 1 Octombrie la 1 Martie și semestrul de vară dela 1 Martie la 30 Iunie.
Art. 12. – Sesiunile de examen au loc în fiecare an în lunile Iunie și Octombrie și anume : dela 5 – 20 Iunie și dela 1 – 15 Octombrie. Intre 20 – 30 Iunie au loc excursiuni științifice.
Art. 13. – Inscrierile pentru examene se fac la secretariatul facultății cu cel puțin cinci zile înainte de începerea sesiunii. Aceste înscrieri se vor face după cerere în scris, timbrată, făcută de fiecare candidat.
Art. 14. – La sfârșitul fiecărui an școlar, consiliul facultății, va întocmi programa cursurilor, cari se vor face în anul următor. Profesorii sunt obligați să termine capitolele, în timpul anunțat. Programa întocmită pe capitole generale se va anunța în aula Facultății.
TITLUL III
Examen pentru gradul de licențiat și inginer
Art. 15. – Pentru obținerea gradului de licență generală, care dă dreptul purtătorului de a se prezenta la examenul de capacitate, pentru învățământul secundar și cel asimilat studenții vor trece examen și lucrări practice la materiile următoare :
I. – Licență generală în științe matematice
Anul 1
a) Algebra superioară și elemente de analiză.
b) Geometria analitică.
c) Geometria descriptivă.
Anul 2
a) Calcul infinitesimal.
b) Teoria funcțiunilor.
c) Mecanica.
d) Astronomia.
Anul 3
a) Algebra superioară și teoria numerilor.
b) Geometria superioară.
c) Geometria aplicată.
d) Teoria funcțiunilor.
e) Analiza superioară.
f) Mecanica.
g) Astronomia matematică și mecanica cerească.
h) Fizica experimentală.
i) Fizica teoretică.
Cursurile din anul 1 și 2 sunt obligatorii ; asupra lor se trec examene la sfârșitul fiecărui an.
Dintre cursurile enumerate la anul 3, fiecare student are libertatea să-și aleagă patru. Trecerea tuturor examenelor de mai sus dau titlul de licențiat în matematici, după îndeplinirea formelor din art. 27.
II. – Licența generală în științele fizico-chimice
a) Matematici pregătitoare (algebra, geometrie analitică, analiza).
b) Chimia neorganică și analitică calitativă.
c) Mecanica.
Anul 2
a) Fizica moleculară și meteorologie.
b) Fizica generală; căldură și electricitate.
c) Chimia organică.
d) Lucrări de chimie analitică cantitativă.
Anul 3
a) Fizica generală: acustică și optică;
b) Cristalografie și mineralogie;
c) Aplicațiunile căldurii și electricității;
d) Chimia agricolă;
e) Chimia technologică.
În ultimul an cursurile a și b sunt obligatorii; dintre cursurile c, d și e studentul este liber să-și aleagă unul din ele.
Examenele asupra tuturor materiilor cu lucrările lor practice, dau titlul de licențiat în științele fizico-chimice, după îndeplinirea formelor din art. 27.
III. – Licență generală în științele naturale
Anul 1
a) Fizica generală;
b) Chimia generală;
c) Zoologia descriptivă;
d) Morfologia vegetală și sistematică;
Art. 2
a) Morfologia animală;
b) Morfologia vegetală și sistematică;
c) Mineralogia și petrografia;
d) Chimia fiziologică.
Anul 3
a) Morfologia animală;
b) Fiziologia animală;
c) Geologia;
d) Fiziologia vegetală.
Anul 4
a) Fiziologia animală;
b) Fiziologia vegetală;
c) Geologia;
d) Paleontologia.
Toate cursurile din toți anii, împreună cu lucrările lor practice sunt obligatorii. După trecerea tuturor examenelor cu lucrările lor, studentul obține titlul de licență în științele naturale, după îndeplinirea formelor din art. 27.
IV. – Diploma de Inginer electrician
Secțiunea preparatoare
Anul 1
a) Matematici generale;
b) Fizica generală;
c) Mecanica (statica);
d) Geometria descriptivă;
e) Chimia generală;
f) Technologia materialelor;
g) Desemn industrial;
h) Lucrări practice de atelier.
Anul 2
a) Electricitatea generală cu noțiuni de electrotechnică;
b) Termodinamică și electricitate;
c) Măsuri electrice (partea I);
d) Mecanica (dinamica);
e) Rezistența materialelor și statistica grafică;
f) Elemente de mașini;
g) Desemn industrial;
h) Lucrări practice de atelier.
Secțiunea de specializare
Anul 3
a) Electrotechnica generală (curent continuu);
b) Măsuri electrice (partea I);
c) Utilizarea energiei electrice;
d) Uzini hidraulice;
e) Calculul, construcția și încercările mașinelor electrice (partea I);
f) Motori termici;
g) Construcțiuni industriale;
h) Telegrafie, telefonie.
Anul 4
a) Electrotechnica generală (curent alternativ);
b) Calculul, construcția și încercările mașinelor electrice (partea II);
c) Distribuția energiei electrice;
d) Mașini cu aburi;
e) Tracțiune electrică (tramvaie și căi ferate electrice);
f) Legislație industrială;
g) Centrale electrice;
h) Radiotelefonie.
Frecventarea cursurilor, conferințelor și lucrărilor practice, este obligatorie, asupra lor se trec examene la finele fiecărui an școlar. După trecerea tuturor examenelor și a celorlalte prove, prevăzute la art. 16, studentului i se acordă diploma de inginer electrician, după îndeplinirea formelor dela art. 27.
V. – Diploma de inginer chimist-industrial
Secțiunea preparatoare
Anul 1
a) Matematici generale ;
b) Fizica generală ;
c) Chimia anorganică și analitică calitativă ;
d) Mecanică rațională și aplicată ;
e) Desen industrial.
Anul 2
a) Geometrie descriptivă ;
b) Fizică : termodinamică și electricitate ;
c) Chimie organică ;
d) Mineralogie ;
e) Desen industrial ;
f) Lucrări practice de chimie analitică cantitativă.
Secția de specializare
Anul 3
a) Technologia chimică (partea I).
b) Metode technice de analiză chimică.
c) Motoare termice și hidraulice ;
d) Rezistența materialelor și statica-grafică ;
e) Technologie mecanică și construcțiunea aparatelor chimice (partea I) ;
f) Economia politică, legislație, higienă și contabilitate industrială.
Anul 4
a) Technologia chimică (partea II);
b) Metode techinice de analiză chimică (partea II);
c) Procedeie generale de construcțiuni;
d) Technologie mecanică și construcțiuni de aparate din industria mică (partea II).
e) Mașini cu aburi;
f) Proiecte de construcțiuni și proiecte de diplomă.
GRUPURI DE SPECIALIZARE
A) Grupul petrolului
a) Geologia generală cu geologia petrolului;
b) Exploatarea generală minieră cu exploatare petrolului;
c) Fizica, chimia și technologia petrolului.
B) Grupul materiale de construcțiuni
a) Geologia generală;
b) Materiale de construcțiuni (var, ciment, cărămizi, silico-calcare, sticlărie, ceramică, porțelan, faianță, gresie, produse refractare, cărămidă roșie).
C) Grupul exploziv și fibre textile
a) Textile naturale și artificiale, înălbiri.
b) Pulbere și explozive.
D) Grupul de electrochimie
a) Electrochimia generală.
b) Industriile electrochimice ; în special fabricarea hidroxizilor, hipocloriților, coloraților și percloraților alcalini.
c) Electrochimia generală.
E) Grupul grăsimi și tăbăcărie
a) Noțiuni de chimie biologică animală.
b) Materii grase, lumânări, săpuniri, glicerină.
c) Tăbăcărie.
Până acum fiind organizate numai grupurile, A, B, și C, studenții își vor alege dintre acestea.
Toate cursurile din anii 1, 2, 3 și 4 împreună cu lucrările lor practice și un grup de specializare (la alegere) sunt obligatorii. Asupra lor se trec examene la finele fiecărui an școlar.
După trecerea tuturor examenelor și a celorlalte probe prevăzute în art. 16, studentului i se acordă diploma de inginer chimist industrial, după îndeplinirea formelor din art. 27.
VI) Diplomă de inginer chimist
(industrie agricolă și alimentară) și diplomă de specializare în chimie agricolă alimentară
A) Diploma de Inginer Chimist
Repartizarea pe ani a materiilor este următoarea :
Cursurile din anul întâi și doi sunt comune cu cele pentru diploma de inginer chimist industrial.
Anul 3
a) Motori termici.
b) Rezistența materialelor.
c) Technologie chimică.
d) Chimie agricolă, partea I (industrii agricole).
e) Lucrări practice de chimie agricolă.
f) Lucrări practice de chimie technologică.
Anul 4
a) Chimie agricolă, partea II (chimia solului și a plantei).
b) Fermentațiile cu aplicațiunile lor.
c) Chimie alimentară.
d) Chimie fizică cu aplicațiuni la biologie.
e) Legislație și economie politică.
f) Lucrări practice speciale de chimie agricolă și fermentațiuni.
g) Lucrări practice de chimie alimentară.
h) Lucrări practice de chimie fizică cu aplicațiuni la biologie.
Asupra acestor cursuri, conferințe și lucrări practice se trec examene la finele anului.
După trecerea tuturor examenelor și probelor cerute, studentul obține titlul de inginer chimist (industrie agricolă și alimentară), după îndeplinirea formelor din art. 27.
B) Diplomă de chimist specializat în chimie agricolă și alimentară
a) Chimie agricolă, parte II.
b) Fermentațiunile cu aplicațiile lor.
c) Chimie alimentară.
d) Chimie biologică.
e) Chimie fizică cu aplicație la biologie.
f) Lucrări practice speciale de chimie agricolă, fermentații și miscroscopie.
g) Lucrări practice de chimie alimentară.
h) Lucrări practice de chimie fizică.
i) Analize biologice și toxicologice.
Pentru obținerea acestei diplome se pot înscrie licențiați în științe fizico-chimice și acei studenți din anul III, cari și-au ales una din materiile d sau e anul III secția de științe fixico-chimice și cari au trecut și examenul la aceste materii.
Inginerii chimiști (industrie agricolă și alimentară) pot obține această diplomă urmând să treacă examene la cursurile și lucrările practice de chimie biologică și toxicologică.
Art. 16. – Studenții se promovează după următoarele norme :
I. a) Pentru secțiunea matematici, se vor promova studenții cari au trecut majoritatea examenelor și lucrărilor anului în care au fost înscriși.
b) Pentru secțiunea fizico-chimice, promovarea se va face cu majoritatea examenelor anului în care este înscris studentul. Chimia neorganică este obligatorie în majoritatea anului I.
c) Pentru secțiunea științe naturale, studenții vor trece toate examenele la cursurile și lucrările practice urmate în cursul anului școlar respectiv. Totuși se poate admite excepția ca examenul de morfologie vegetală cu sistematica din anul întâi să fie trecut odată cu examenul de acelaș obiect la finele anului al doilea ; examenul de morfologie animală din anul al doilea să fie trecut odată cu examenul de acelaș obiect la finele anului al treilea ; examenul de fiziologie vegetală din anul al treilea să fie trecut odată cu examenul de acelaș obiect la finele anului al patrulea.
II. – Pentru secțiunea electrotechnică promovarea se va face tot cu majoritatea examenelor anului în care este înscris. Pentru a fi admiși la proiectul de diplomă, studenții vor trebui să aibă trecute toate examenele secțiunii și să prezinte certificatul de practică de cel puțin trei luni într’o uzină electrică.
III. – Pentru secțiunea de chimie industrială, promovarea dintr’un an într’altul se va face cu majoritatea examenelor din anul precedent, între acestea trebuind să figureze pentru înscrierea în anul al doilea al examenului de chimie anorganică ; pentru înscrierea în anul al treilea examenul de chimie organică și executarea lucrărilor de chimie analitică cantitativă.
Pentru a fi admiși la proiectul de diplomă, studenții vor trebui să aibă trecute examenele integrale ale anului al patrulea inclusiv (?) examenele materiile grupului de specializare ales și pe lângă acestea va mai prezenta un certificat de practică de cel puțin trei luni la un stabiliment industrial, în specialitatea aleasă.
Art. 17. – Studenții cari urmează cursurile unui an sunt datori să urmeze în acelaș timp toate conferințele și lucrările practice relative la materiile respective, așa cum sunt fixate la începutul fiecărui an școlar prin program orar stabilit de consiliul Facultății, precum și excursiunile științifice organizate de profesorii respectivi.
Art. 18. – Pentru a trece un examen candidatul va trebui să se supună la următoarele probe :
- O probă scrisă.
- O probă practică.
- O probă orală.
Probele se vor trece în ordinea indicată mai sus.
La secțiunea de matematici se pot da numai două probe.
Art. 19. – Examenul pentru fiecare materie se va trece înaintea profesorului titular, a profesorului agregat sau conferențiarului respectiv, care hotărăște chestiunile și timpul pentru fiecare probă.
In caz de absență justificată a profesorului, Decanul va delega pentru examinare un alt profesor sau conferențiar de aceiași specialitate sau de o specialitate apropiată.
Art. 20. – Mai mulți candidați pot trece odată o probă scrisă.
Candidații vor fi supraveghiați în tot timpul acordat, pentru probă, fiindu-le interzis orice comunicare între ei sau consultare de cărți sau manuscrise. Deasemeni o probă practică poate fi trecută deodată de mai mulți candidați. Asemenea probe se fac în laboratoarele și institutele Facultății. Candidații, afară de cei dela Științele Naturale, vor putea consulta cărți în acest caz, dar nu vor avea dreptul de a comunica între ei.
Proba orală este publică.
Art. 21. – Fiecare student este ținut să treacă toate examenele anului în care este înscris în curgere de cel mult doi ani școlari. In caz contrar studentul va fi exmatriculat.
Art. 22. – Rezultatul examenului pentru fiecare materie se consemnează într’un catalog alcătuit de secretariat, semnat de profesorul sau conferențiarul examinator și secretarul Facultății. Calificativele cari vor servi la arătarea rezultatului sunt : admis foarte bine, admis bine, admis satisfăcător, respins.
Profesorii sau conferențiarii examinatori vor anunța direct candidaților rezultatul examenelor.
Art. 23. – La sfârșitul sesiunii Decanul va îngriji ca secretarul Facultății să treacă în registrele matricole toate rezultatele consemnate în cataloagele de examen.
Art. 24. – Studentul care a fost respins de două ori la examenul unei materii, când se va prezenta a treia oară la acest examen poate cere să fie interogat de o comisie compusă din profesorul sau conferențiarul respectiv și de alți doi profesori ai secțiunii, delegați de Decan.
Art. 25. – Pe lângă studenții regulați ai unei secțiuni, cari sunt ținuți să treacă examene pe materii, studenții unei alte secțiuni din Facultatea de Științe sau studenții unei alte Facultăți, pot frecventa unele cursuri și lucrări practice ale Facultății de Științe și trece examene asupra lor, având numai aprobarea profesorului respectiv și a Decanului.
In caz când un student a trecut cu succes acest examen se va face mențiune despre acesta în diploma sa de licență. Acești studenți se vor supune în totul regulamentului de față precum și dispozițiunilor laboratorului sau seminarului unde doresc a lucra și vor fi obligați a plăti taxele obișnuite de înscripție la Facultate, taxele de laborator sau seminar. Scutiri de taxe se pot acorda de Decan.
Art. 26. – In afară de cursurile speciale Facultății studenții înscriși pentru o licență generală și cari se destină carierei didactice sunt ținuți să urmeze într’unul din ultimii anii, conform art. III din lege, lucrările teoretice și practice ale Seminarului Pedagogic Universitar. Deasemenea pot urma, și cursuri de la alte facultăți cu învoirea profesorului si Decanului respectiv.
Art. 27. – După trecerea tuturor examenelor și probelor cerute pentru titlul respectiv și în urma cererii candidatului, însoțită de recipisa de plata taxei de lei 100, către Stat, profesorii secțiunii respective, întrunindu-se proclamă printr’un proces verbal, pe studentul licențiat sau inginer și luând în considerare calificativele date la examenele fiecărei materii îi dă calicativul cuvenit ; foarte bine, bine, satisfăcător. Pe baza acestui proces verbal Decanul va interveni, la Ministerul Instrucțiunii prin Rectoratul Universității, pentru eliberarea diplomei de licențiat sau inginer.
TITLUL IV
Examene pentru gradul de doctor
Art. 28. – Facultatea de Științe acordă șapte feluri de diplome de doctor în științe :
a) Doctor în științele matematice ;
b) Doctor în științele fizice ;
c) Doctor în științele chimice ;
d) Doctor în științele naturale ;
e) Doctor inginer electrician ;
f) Doctor inginer chimist-industrial ;
g) Doctor inginer chimist (industrie agricolă și industrie alimentară).
Art. 29. – Pentru a se putea prezenta la examenele de doctorat în una din specialitățile arătate, candidatul trebuie să îndeplinească următoarele condițiuni :
- Să fi obținut titlul de licențiat sau inginer.
- Să fi lucrat timp de cel puțin doi ani sub direcția unuia din profesorii titulari ai Facultății făcând cercetări originale.
- Să prezinte o lucrare originală și de valoare asupra specialității în care voiește să obțină gradul de doctor
Candidatul este ținut să facă în orice caz istoricul complet al chestiunii de care s’a ocupat. Acest istoric nu va avea o întindere mai mare decât a treia a memoriului care cuprinde lucrarea originală. Când subiectul tratat este de domeniul științelor experimentale, candidatul va fi ținut să prezinte la examen, după aprecierea juriului, aparatele de care s’a servit, substanțele sau preparațiunile ce a obținut, precum și materialul relativ la subiectul tezei.
Art. 30. – Lucrarea originală formând teza de doctorat va fi prezentată ca manuscris Decanului Facultății care o va trimite la o comisiune compusă din 3 profesori ai secțiunii respective printre care profesorul sau conferențiarul materii din care este luat subiectul tezei. – Această comisie își va da avizul în scris și motivat asupra meritelor și lipsurilor lucrării, arătând dacă poate fi primit pentru susținerea ca teză la examenul de doctorat. – Comisiunea de mai sus va forma și juriul examenului de doctorat, în cazul de aprobare a tezei. Cel puțin unul din 3 membrii ai juriului trebue să fie profesorul sub direcțiunea căruia s’a făcut lucrarea. Comisiunea va lucra sub președinția celui mai vechiu profesor titular care face parte dintr’însa.
Art. 31. – După autorizare, teza va fi tipărită de candidat, care este dator a depune la Secretariatul Facultății un număr de 50 exemplare. Candidatul va depune în același timp taxa pentru diploma de doctor. Teza va fi distribuită tuturor profesorilor și conferențiarilor Facultății cu cel puțin 15 zile înainte de data fixată pentru susținerea ei. Data examenului de doctorat se va anunța în localul Universității.
Art. 32. – Examenul de doctorat va cuprinde:
a) Susținerea tezei originale tipărite, candidatul fiind dator să răspundă la toate chestiunile și obiecțiunile orale ce i se vor propune de juriu asupra tezei ;
b) O probă orală asupra pozițiunilor propuse de Facultate din materiile secțiunii respective. Subiectele propuse de Facultate se comunică candidatului cu cel puțin 15 zile înainte de data fixată pentru susținerea tezei.
Art. 33. – Examenul de doctorat este oral și public. El va dura o oră cel puțin, două ore cel mult. Se va putea acorda candidatului o pauză între cele două părți ale examenului arătate la art. precedent. Juriul deliberează imediat după terminarea examenului. Membrii juriului dau rezultatului unul din calicativele următoare : „foarte bine”, „bine”, și în cazuri excepționale „cu distincțiune”.
Art. 34. – Rezultatul deliberării juriul este consemnat într’un proces verbal și proclamat imediat de prezident în public și în prezența tuturor membrilor juriului.
Art. 35. – Decanul, pe baza procesului verbal de admitere la examenul de doctorat, intervine la Ministerul Instrucțiunii prin Rectoratul Universității pentru eliberarea diplomei de doctor în Științe, în urma cererii candidatului.
Art. 36. – Până la eliberarea diplomei definitive, Decanul va putea da candidatului un certificat provizoriu, constatând admiterea la examenul de doctorat.
Certificatul provizoriu va fi înapoiat Facultății la eliberarea diplomei, el se va anula și păstra în arhiva Facultății.
TITLUL V
Echivalarea studiilor superioare și a titlurilor universitare străine
Art. 37. – Cei cari au făcut studii universitare în străinătate și doresc a le continua în Facultatea de Științe, pentru a obține gradul de licențiat, se vor conforma dispozițiunilor art. 3 din Regulamentul de ordine și disciplină a studenților universitari, prezentând Facultății toate actele cerute pentru înscrierea sa ca student regulat, precum și certificatele dovedind cursurile, examenele, conferințele și lucrările practice ce a urmat în străinătate. Consiliul Facultății va decide pe baza acestor certificare, în care an trebuie înscris studentul recunoscându-i echivalența examenelor anterioare.
Art. 38. – Licențiații în științe din străinătate, cari doresc să treacă examenul de doctorat înaintea Facultății de Științe, vor trebui mai întâi să-și echivaleze diploma de licențiat și apoi să se supună art. 29 și următoarele din acest regulament.
Art. 39. – Diplomele de licență și de doctorat străine vor putea fi recunoscute ca echivalente cu cele eliberate de Facultatea de Științe, conform art. 71 din lege în următoarele condițiuni :
- – Pentru gradul de licență candidatul trebuie să dovedească că a luat bacalaoreatul pentru învățământul secundar din țară sau că și-a echivalat studiile secundare făcute în străinătate, cu cele din țară.
- – Pentru gradul de doctor candidatul trebuie să dovedească că satisface condițiunile cerute la punctul precedent și pe lângă aceasta că a lucrat timp de cel puțin 2 ani într’un seminar, laborator sau institut universitar, sub conducerea unui profesor universitar pentru pregătirea lucrării originale care a format subiectul tezei cu care a obținut gradul de doctor.
Candidatul pentru echivalarea gradului de doctor va trebui să depună la Secretariatul Facultății un număr de 50 exemplare din teza imprimată cu care a obținut titlul său.
Art. 40. – Echivalarea diplomei de licență sau de doctorat obținută în străinătate se va acorda numai după ce candidatul va fi supus la o încercare asupra cunoștințelor cerute prin acest regulament pentru titlul corespunzător.
Consiliul Facultății, având în vedere titlurile candidatului și condițiunile în care el a obținut aceste titluri, hotărăște natura și subiectele probelor scrise practice sau orale, din care se va compune încercarea cerută a aliniatului precedent.
In orice caz încercarea va cuprinde cel puțin un colocviu asupra materiilor principale din specialitatea pentru care candidatul posedă diploma.
Pentru echivalarea diplomei de doctor candidatul va trebui să răspundă la chestiunile și obiecțiunile ce i se vor propune asupra tezei imprimate cu care și-a obținut titlul.
Comisiunea înaintea căreia se vor trece aceste prove de încercare va fi formată conform prescripțiunilor acestui regulament asupra juriului de examen pentru gradul cu care se cere echivalarea.
Art. 41. – Pe baza procesului verbal încheiat de Comisiunea înaintea căreia s’a trecut examenul de încercare, Consiliul Facultății va delibera și va acorda echivalența sau respinge cererea de echivalare. Facultatea va putea echivala o diplomă de doctorat străină numai cu diploma de licență pe care o acordă ea în țară în cazul când din examinarea condițiunilor în care a fost obținut titlul și din încercarea trecută înaintea Facultății se va constata că titularul satisface toate condițiunile cerute pentru gradul de licență din țară, iar nu și pe cele cerute pentru gradul de doctor.
Art. 42. – Pentru examenele de echivalare, se vor plăti următoarele taxe :
a) Pentru echivalarea diplomei de licență lei 500 ;
b) Pentru echivalarea diplomei de doctor sau inginer lei 1000.
c) Pentru echivalarea examenelor parțiale în caz când candidatul dorește a continua studiile în țară lei 300.
Taxele plătite pentru examenele de echivalare : 25% se dau fondului Facultății și 75% se vor împărți între membrii juriului de examen.
TITLUL VI
Inscrierea studenților și audienților în facultate ; îndatoririle lor relativ la frecventarea cursurilor, conferințelor și lucrărilor practice
Art. 43. – Cursurile Facultății sunt publice. Celelalte lucrări în Facultate precum sunt conferințele și exercițiile, lucrările practice și excursiunile pot fi urmate numai de studenții regulați înmatriculați, precum și de către audienți.
In laboratorii și la excursiuni vor putea lua parte cu autorizarea profesorului respectiv și alte persoane întrucât vor fi locuri disponibile.
Art. 44. – Se pot înscrie ca studenți regulați în oricare din cele trei secțiuni ale Facultății, cei care posedă certificatul de trecerea examenului de bacalaureat (real, modern și clasic).
Cei cari au absolvit învățământul secundar într’o școală din țară, alta decât liceul, nu vor putea fi înscriși ca studenți refulați ai Facultății, decât după ce vor obține echivalarea titlurilor cu certificatul de bacalaureat conform art. 71 din legea învățământului secundar.
Art. 45. – Inscrierea studenților regulați în Facultate se va face numai la începutul anului școlar în primele 15 zile ale lunii Octombrie. Consiliul Facultății va putea autoriza înscrieri până la 31 Octombrie numai pentru cazuri de întârziere justificată prin motive de forță majoră.
Art. 46. – Pentru a fi înscris ca student regulat, candidatul va prezenta la Secretariatul Facultății o cerere timbrată și arătând lămurit :
a) Numele și pronumele candidatului ;
b) Naționalitatea și religiunea ;
c) Locul și data nașterii ;
d) Numele, profesiunea și domiciliul tatălui sau a tutorelui ;
e) Domiciliul candidatului în oraș și în provincie ;
f) Titlurile și diplomele de învățământ ce posedă ;
g) Specialitatea pentru care se înscrie.
Odată cu această cerere, candidatul va depune la Secretariat, în original, toate actele și diplomele sale relative la indicațiunile mai sus enumerate precum : actul de naștere (un extract eliberat de Ofițerul Stărei Civile), diploma de bacalaureat și actul de naționalitate.
Toate actele depuse la Secretariat vor fi clar enumerate în petițiunea de înscriere. Candidatul va primi în schimb o chitanță, cu numărul și data de înregistrare a cererii sale.
După deciziunea Decanatului, petiționarii care împlinesc condițiunile cerute pentru înscriere, vor fi trecuți în matricola generală a Facultății, ca studenți regulați. Numai după ce vor fi achitat taxa egală vor primi dela Secretariat cartea de student.
Art. 47. – Actele depuse pentru înscrierea ca student regulat se vor păstra la Secretariatul Facultății, în dosarul respectiv al studentului tot timpul cât el va rămâne regulat înmatriculat. Aceste acte nu vor fi restituite celui în drept decât în caz de exmatriculare ; prin absolvirea studenților, prin excluderea sau retragerea studentului din Facultate. La retragere studentul va trebui să restituie în acelaș timp cartea de student și caietul de cursuri.
Art. 48. – In tot timpul cât studentul și audientul rămân regulat înmatriculați, ei sunt datori să înștiințeze Secretariatul Facultății despre orice schimbare a domiciliului lor.
Art. 49. – Secretariatul Facultății va ține o matricolă generală în care nouii studenți regulați vor fi înscriși la începutul fiecărui an școlar în ordinea alfabetică deschizându-se pentru fiecare din ei o partidă specială în care se vor trece toate datele relative la starea civilă și studiile anterioare, așa cum sunt enumerate la art. 46. Deasemenea se vor nota în acest registru, pentru fiecare student, rezultatele obținute la diferitele examene, recompensele și pedepsele și orice alte date relative la activitatea sa ca student. Se va ține în acelaș mod o matricolă specială pentru audienți.
Art. 50. – Studenții Facultăților de Științe dela celelalte Universități din țară, când voiesc să treacă la Facultatea de Științe din București, se vor conforma art. 2 din Regulamentul de ordine și disciplina studenților universitari, depunând la Secretariatul Facultății actele cerute pentru înscrierea ca student regulat, precum și certificatul eliberat de Facultatea de unde vine, despre cursurile, conferințele și lucrările practice ce a urmat și despre examenele ce a trecut acolo.
In urma acestora Consiliul Facultății va decide anul în care studentul trebuie înscris.
Art. 51. – La începutul fiecărui an școlar, cel mai târziu până la 1 Noembrie studenții regulați înscriși vor primi dela Secretariatul Facultății carnete de cursuri conform art. 11 din regulamentul de ordinea și disciplina studenților universitari.
In acest carnet se vor însemna toate cursurile, conferințele și lucrările practice la cari studentul trebuie să iea parte în anul școlar curgător.
Studentul va trebui să prezinte personal carnetul de curs fiecărui profesor sau conferențiar, atât la începutul cursului sau lucrărilor, cât și la terminarea lor. Profesorul sau conferențiarul va certifica prin semnătura sa, la locul anumit în carnet despre prezentarea studentului la începutul anului școlar și despre regulata frecventare la sfârșit.
Fiecare profesor în parte, va putea înființa registre de prezență, sau orice alt mijloc de control, pentru a verifica modul de frecventare al studenților.
In special se vor lua deosebite măsuri de control pentru studenții bursieri ai Facultății, ai Universității sau ai Fundațiunii Carol I, pentru a se contata regulata frecventare și trecere a examenelor.
Consiliul Facultății va hotărî asupra tuturor modificărilor de introdus pentru semnarea frecvenței.
Art. 52. Numai studenții regulat înscriși în Facultate au dreptul să treacă examenele necesare pentru obținerea gradului de licențiat sau doctor.
Pentru a fi admiși la acest examen, ei trebuie să dovedească regulat frecventare, prin vizele date de profesorii respectivi în carnetul de cursuri.
Dispense de frecventare se pot acorda de Consiliul Facultății, studenților cari dovedesc că au urmat unele din cursurile Facultății în alte școli similare, sau că împrejurări de forță majoră i-au împiedicat de a urma.
Art. 53. – La începutul anului școlar cel mai târziu până la 1 Noembrie, Secretariatul Facultăți va trimite fiecărui profesor, sau conferențiar, catalogul studenților regulat înmatriculați, precum și al studenților cari urmează la cursul său.
Art. 54. – Studentul exmatriculat nu se va putea reînscrie în Facultate decât la începutul anului școlar următor, și dacă consiliul Facultății va admite această înscriere. Reînscrierea unui asemenea student nu se va putea face decât pentru motive bine dovedite, precum recrutarea studentului, boală îndelungată dovedită prin certificat medical, sal alt caz bine justificat.
Nici un student nu poate figura în matricolele Facultății pentru obținerea gradului de licență mai mult de ani și pentru gradul de inginer mai mult de 8 ani.
Art. 55. – Nici un student nu poate fi regulat înmatriculat în acelaș timp, decât pentru două din licențele Facultății ; iar dacă studentul este înmatriculat și în altă facultate a Universității din București, el nu va putea figura decât numai pentru o singură licență a Facultății de Științe.
TITLUL VII
Dispozițiuni tranzitorii
Art. 56. – Regulamentul de față se aplică cu începere dela data promulgării lui prin Monitorul Oficial.
Art. 57. – Consiliul Facultății va hotărî modalitatea trecerii examenelor pentru studenții înscriși în Facultate după vechiul regulament.
Art. 58. – Cazurile speciale neprevăzute în aceste dispozițiuni trasitorii vor fi regulate de Consiliul Facultății cum va găsi cu cale.
Art. 59. – Toate regulamentele și dispozițiile anterioare rămân anulate dela data punerii în aplicare a acestui regulament”.
[Ștefania Chivu]