Dragomir Hurmuzescu a condus Catedra de Aplicațiile Căldurii și Electricității și în calitate de director și Institutul Electrotehnic, atașat și el la Facultatea de Științe a Universității din București. Dragomir Hurmuzescu a ținut mai multe cursuri, dar a avut și un alt merit extraordinar: a reușit să atragă cei mai buni specialiști la Institutul Electrotehnic, care să țină cursuri studenților de atunci și să coordoneze activitatea practică. Cu atât mai mult cu cât la Facultatea de Științe erau predate discipline în care activitatea practică avea un rol foarte important.
Printre specialiștii care au ținut cursuri la Institutul Electrotehnic s-a numărat și inginerul N. Iliescu-Brânceni. Vă prezentăm programa analitică a cursului Tehnologia. Elemente de mașini, predat de acesta prin 18 de lecții.
Motoare termice (N. Iliescu-Brânceni, 1914)
„Introducere. Legătura motorilor termici cu electricitatea. Evoluția și stadiul actual al mașinelor motoare.
Principii fundamentale de termodinamică.
Diagrame, cicluri, rendement termic. Exemple.
Motoare cu explozie.
Generalități. Combustie. Presiuni, temperaturi.
Calculul lucrului motor pe un ciclu în 4 timpi.
Bilanțul căldurei. Grad de utilizare.
Descrierea organelor principale ale unui motor.
Cilindru.
Răcire cu apă și aer.
Distribuție. Supape. Came.
Carburația. Carburatoare.
Aprinderea.
Ruptori. Scheme de montaj pentru 1 cilindru și 4 cilindri.
Pile, acumulatori, magnet.
Lumânarea. Bobină. Distribuitor pe joasă sau înaltă tensiune.
Ungere. Echilibrajul pieselor în mișcare.
Punerea la punct. Compresiune. Distribuție, aprindere. Carburație.
Diagrame.
Indicatoare de diagrame. Interpretarea diagramelor ridicate. Cazuri diverse.
Motoare Diesel.
Generalități. Importanța lor economică. Efect util. Combustibil. Avantaje și desavantaje. Modul de funcționare.
Descriere :
Arbore cotit.
Cilindru.
Capac.
Piston, bielă.
Compresor.
Injectoare.
Supape de admisie, scăpare și pornire.
Came și distribuția.
Pornire electrică și cu aer comprimat.
Circulația de apă și ulei.
Pombe de combustibil.
Regularea unui motor Diesel.
Conducerea în uzină.
Motoare în doi timpi. Cicluri. Compresiunea prealabilă. Realizarea (Cote, Bolinder, Diesel).
Comparațiunea cu motorul în 4 timpi.
Importanța actuală”.
[Andreea-Diana Ilie]