Argument
Expoziția „Chipuri masculine – Pedagogie și Psihologie la Universitatea din București. Perioada pre și post Revoluția Română din 1989” realizată cu sprijinul studenților anului III, semigrupa III programul de studiu Pedagogie din cadrul Departamentului de Științele Educației/DSE, Facultatea de Psihologie și Științele Educației/FPSE se înscrie în demersul instituțional de consolidare, extindere și valorizare a patrimoniului Universității prin identificarea, clarificarea și articularea unui „fir roșu” al continuității academice. În contextul unei facultăți a cărei existență a traversat etape de desființare și reînființare, cu sedii schimbate sau temporar absente, construirea unei identități devine esențială pentru înțelegerea parcursului său istoric și profesional.
Pentru anul universitar 2025 – 2026, această expoziție „Chipuri masculine -Pedagogie și Psihologie la Universitatea din București. Perioada pre și post Revoluția Română din 1989” reprezintă o continuare firească a expoziției Chipuri feminine Pedagogie și Psihologie la Universitatea din București. Perioada pre și post Revoluția Română din 1989”, realizată în anul universitar 2024–2025 cu prilejul celebrării a 160 de ani de tradiție și excelență academică la Universitatea din București. Dacă expoziția „Chipuri feminine…” a propus o recuperare și valorizare a contribuțiilor reperelor feminine din istoria instituției, noua expoziție își propune să completeze această perspectivă prin prezentarea și analizarea unor figuri masculine care au marcat evoluția domeniului și au influențat generații de studenți și cadre didactice.
Scopul central al proiectului constă în reunirea comunității academice, profesori și studenți, în jurul conștientizării importanței patrimoniului material și imaterial al universității. Într-un secol dominat de accelerarea schimbării și de incertitudini structurale, recuperarea și interpretarea istoriilor personale și instituționale devin acte necesare de ancorare identitară. Activitățile care au contribuit la dezvoltarea unui domeniu, la consolidarea unei instituții și la formarea comunității academice pot fi privite ca un veritabil „templu al rădăcinilor”, în care memoria scrisă, tradiția orală și comportamentele transmise din generație în generație construiesc o continuitate esențială pentru viitor. Ne-am propus să identificăm într-un cadru extrem de scurt, „ca un flash”, și pandemia de COVID-19. Am marcat experiența trăită prin trei interviuri realizate de studente altor studenți, care au început studiile universitare în pandemie sau erau deja studenți în pandemie. Reprezentările vizuale ale pandemiei și reglementările stricte utilizate la nivel național, deciziile luate la nivel instituțional au fost marcate foarte scurt printr-un timeline pentru perioada 11 martie 2020 –octombrie 2020. De fapt, această perioadă a fost una foarte intensă, de izolare socială și frică de necunoscut.
Am încercat împletirea a două căi în expoziția noastră: prezentarea panourilor virtuale, dimensiune tip A0, cu cadre didactice, personalități de-a lungul timpului, istoria instuțiilor cu rol pedagogic în UB, evidențierea decanilor prin mandatele lor în cele două facultăți existente după Revoluția Română din 1989, dar și chipuri masculine din domeniul Pedagogiei și Psihologiei din prezentul anului universitar 2025-2026, profesori titulari. Cu ajutorul aplicației Delightex EDU am realizat spațiul virtual bazat pe realitate virtuală și augmentată https://edu.delightex.com/ATZ-DQU pentru o serie de interviuri cu domnii profesori prof. univ. dr. emerit Gheorghe Tomșa, prof. univ. dr. emerit Ioan Neacșu, Departamentul de Științele Educației, prof. univ. dr. Sorin Cristea, prof. univ. dr. emerit Marin Manolescu, Departamentul pentru Formarea Profesorilor, prof. univ. dr. emerit Emil Verza, Departamentul de Psihopedagogie Specială.
Astfel, expoziția „Chipuri masculine…” este un demers cultural, educațional și identitar, orientat spre cultivarea unei conștiințe instituționale și spre consolidarea legăturii dintre trecutul, prezentul și viitorul comunității universitare.
Aducem mulțumiri speciale domnului prof. univ. dr. Florin Verza, Decan al Facultății de Psihologie și Științele Educației, profesorilor emeriți Gheorghe Tomșa, Emil Păun, personalului didactic auxiliar, doamnelor Luminița Buzea, bibliotecare Lazarina Baciu, Loredana Pavel pentru sprijin, informații. Mulțumim Proiectului Ecosistem digital pentru învățare sustenabilă la Universitatea din București – EDIS-UB pentru sprijinul acordat în facilitarea utilizării aplicației de realitate virtuală DELIGHTEX EDU, oferindu-ne astfel un instrument necesar pentru inovare didactică. Mulțumim și echipei CREDIS și CCPEE pentru suportul acordat inițiatorilor și studentelor participante. Pentru deschiderea și suportul necondiționat acordat pe întreg parcursul realizării cercetării și expoziției îi mulțumim doamnei prof. univ. dr. Ecaterina Vrăsmaș.
Patrimoniul material și imaterial prezentat în cadrul expoziției „Chipuri masculine – Pedagogie și Psihologie la Universitatea din București. Perioada pre și post Revoluția Română din 1989” reflectă nu doar trecutul, ci și valorile și tradițiile pe care le transmitem generațiilor viitoare.
Echipa coordonată de doamna profesoară lector dr. Almășan Hellen-Beatrice, cercetător științific dr. Valentin Maier (Muzeul UB) și a drd. Dana Manolache (CESI/Direcția ID-IFR CREDIS) vă invită să accesați site-ul Muzeului UB pentru a descoperi bogația datelor și faptelor reunite în expoziția:
Chipuri masculine – Pedagogie și Psihologie la Universitatea din București. Perioada pre și post Revoluția Română din 1989.
.
Expoziția are următoarele secțiuni care pot fi explorate:










