Expoziția Chipuri feminine – Pedagogie și Psihologie la Universitatea din București a avut și o componentă digitală specială, și anume un spațiul creat prin realitate virtuală prin programul CoSpaces.
Experiența VR (realitate virtuală) reproduce într-un spațiu 3D componentele expoziției – oferind o experiență inedită prin intermediul imersiunii, iar privitorii pot interacționa mai intim cu subiectul expoziției. Mediul VR oferă posibilitatea de a integra elemente interactive, focusul fiind pe obiecte, iar textul nu ocupă un spațiu semnificativ, informații despre elemente fiind accesibile după apăsarea pe ele.
În varianta virtuală a expoziției, sunt folosiți copaci cu forme unduitoare generate de un soft inteligență artificială (Meshy) în mod simbolic și ca marcatori ai conținutului tematic. Sunt 7 copaci, fiecare semnalând următoarele (de la dreapta spre stânga):
• Copacul 1 aflat în iarbă este înconjurat de șevalete cu numele profesoarelor decedate – la apăsarea pe numele lor se deschide un panou informativ despre persoana în cauză.
• Copacul 2 cu beculețe verzi se află lângă un slideshow realizat de studente cu sediile Universității din București de-a lungul timpului.
• Copacul 3 cu leagăn marchează interviul cu doamna Prof. Mihaela Roco.
• Copacul 4 cu role de film marchează interviul cu doamna Prof. Ecaterina Vrășmaș.
• Copacul 5 cu bilețele colorate conține testimonialele și fotografiile studentelor care au lucrat la expoziție.
• Copacul 6 cu bufniță marchează interviul cu doamna Prof. Mariana Popa.
• Copacul 7 cu bancă lângă prezintă profesoarele pensionate ale FPSE.
Pe lângă copaci, regăsim și un panou cu chipurile profesoarelor active în prezent încadrate de câteva plante generate și texturate (desenate) de același soft de inteligență artificială. Trebuie menționat că obiectele 3D „șevalet” și „televizor” au fost descărcate de pe Sketchfab.com, restul obiectelor fiind regăsite în biblioteca CoSpaces.
Existența expoziției în formă virtuală permite accesul la expoziție oricui, indiferent de locație sau mobilitate fizică, peste durata de exploatare a aceleia în formă fizică. Astfel, ea este deschisă și acelora din alte orașe sau țări.
Componenta VR arată că inițiatorii acesteia sunt deschiși către inovație și adoptarea tehnologiilor emergente, a elementelor constitutive ale pedagogiilor digitale, totodată demonstrând aplicabilitatea tehnologiei VR în educație și cercetare.
Ea poate fi accesată la linkul https://edu.cospaces.io/JHD-YLC de pe PC-uri, laptopuri, căști VR sau de pe device-uri smart precum tablete sau telefoane cu S.O. Android sau iOS, doar că acest lucru necesită descărcarea aplicației CoSpaces.
Cu siguranță că un astfel de spațiu merită atașat și altor proiecte pe viitor pentru că poate oferi un mod diferit de vizualizare și înțelegere a celor propuse a fi prezentate și, în plus, este adaptat și actualelor tendințe.
Instantanee din spațiul digital creat pentru expoziție
.